Däcktester ger viktig information för ditt däckval

vinterdäck

Det lönar sig att välja däck som uppfyller dina behov bäst. Detta görs genom att studera hur däcken placerats i proffsigt gjorda oberoende däcktester. Där får du en er en bra helhetsbild på däckets viktigaste egenskaper och hur de klarar av de olika testmomenten. De stora däcktesterna görs två gånger per år, för årets sommardäck samt för årets vinterdäck och utförs ofta i samband med olika motortidningar. De använder en hel del testkriterier under testen, så det är viktigt att se vilka som bäst passar dig och dina körförhållanden.

I tillägg till de olika däcktester som utförs, så gör däcktillverkarna kontinuerliga däcktester för att se till att de kan optimerar däckens egenskaper för olika förhållanden. Här kan det röra sig om flera hundra däcktester för att skräddarsy däck som är optimala för de nordiska förhållandena. Det är därför viktigt att välja bildäck från de större däcktillverkarna som satsar på forskning och utveckling i de förhållanden som representerar våra förhållanden i Norden.

I Europa så är det också sedan 2012 lagstadgat att alla däck som säljs i EU att ha en EU däckmärkning, vilket är en etikett som sitter på däcket och visar hur däcket har klarat sig på tre olika testkriterier. Du har bränsleförbrukning, våtgrepp och däckljud. Dessa är bra när du ska jämföra olika sommardäck, men inte när det gäller vinterdäck. Dessa bör kombineras med de olika däcktesterna för att hitta de däck som är optimala för ditt fordon i dina körförhållanden. Vid köp av däck ska man välja däck som är utvecklade för de förhållanden där man kör mest.

När du ska köpa vinterdäck så måste du mer förlita dig på däcktesterna i motortidningarna. De brukar komma ut i god tid innan det är dags att sätta på vinterdäcken på bilen. För vinterdäck så måste du välja om du vill ha dubbdäck eller dubbfria däck. Om du huvudsakligen kör på varierande väglag, som is eller hårdpackad snö, så är dubbdäck eller nordiska dubbfria vinterdäck ett säkrare val. De däck som är anpassade för Centraleuropa är inte tillräckliga för att hantera de förhållanden som råder i Norden. Det kan lätt ses i däcktester där de Centraleuropeiska däcken har väsentligt längre bromssträcka på vinterunderlag.

För dina dubbdäck så är det viktigt att ta väl hand om dem. Du bör köra in däcken de första 500km så att du undviker kraftiga inbromsningar och rivstarter. Det gäller att dubbarna sätter sig. Undvik att köra för länge med dubbdäck efter att våren har kommit. Följ de lagar som gäller och kontrollera att dubbarna är i bra skick. Du får inte har mer än 25% skillnad i antal dubb mellan däcken. Det är också viktigt att kontrollera skicket på dubbarna, om dubbarna sitter kvar men ger efter har däcket ett mycket dåligt grepp. En dubb som ger efter har inget grepp på is och dåligt grepp i snömodd och snö. Om många dubbar på samtliga däck har lossnat kan greppet vara mycket dåligt på halt underlag.

För mer information angående däcktester, besök: https://vianor.se/

Scroll to Top